Ranní ptáčata žijí i jedí zdravěji. 8 rad, jak vstát dříve a žít lépe!

Publikováno 29.03.2017

Jste ranní ptáčata, nebo spíše noční sovy? Ti, kteří vstávají brzy, mají lepší stravovací návyky. Naopak ti, kteří dlouho ponocují, mají sklony jíst horší jídlo, spát méně a málo se pohybovat.

Pokud tedy chcete žít zdravěji, bylo by ideální, kdybyste byli ranními ptáky. Přinejmenším to říkají vědci, kteří publikovali na stránkách časopisu Obesity studii vypovídající o tom, jak časné ranní vstávání zlepšuje naši volbu potravin a přispívá k tomu, že během dne jíme zdravější.

Vědci z Alabamské univerzity v Birminghamu srovnávali údaje získané od 1854 mužů a žen z Finska ve věku od 25 do 74 let. Ti, kteří chodili spát velmi pozdě, jedli k snídani jen velmi málo, ale zkonzumovali mnohem více cukrů, sacharidů a nasycených tuků jak ti, kteří vstávali brzy. A jakoby to nestačilo, i večer jedli více cukrů a tuků.

Koncem týdne se ukázalo, že „sovy“ jedli nepravidelně, měli větší sklony se přejídat a jíst cukry a potraviny bohaté na tuky. Kromě toho ti, kteří málo spali, a to byly téměř vždy ponocovači, byli i méně fyzicky aktivní, a tím se vystavovaly nebezpečí obezity a metabolických poruch. Autoři studie však zdůrazňují, že se lidé mohou přizpůsobit různým rytmům.

„Ti, kteří ponocují, mají větší tendenci žít proti vnitřním biologickým hodinám. Naše společnost je strukturována tak, aby lépe uspokojovala ty, kteří nevstávají brzy ráno. Přesto je možná adaptace, protože naše vnitřní hodiny jsou předurčeny z poloviny geny a z druhé poloviny životním prostředím. Pokud člověk zná vlastní chronotyp, může ho to povzbudit k tomu, aby věnoval větší pozornost volbě zdravějšího životního stylu," uvedl hlavní autor studie Mikka Maukonen, jehož citoval italský deník Corriere della Sera.

Někteří velmi úspěšní lidé tvrdí, že spí sotva čtyři hodiny za noc a budí se brzy ráno, aby toho udělali co nejvíce. Je to případ jedné z nejvýraznějších osobností počítačového průmyslu posledních čtyřiceti let Steva Jobse, jeho nástupce v čele společnosti Apple Tima Cooka, šéfky Yahoo Marissy Mayerové, amerického prezidenta Donalda Trumpa či bývalého šéfa italské vlády Silvia Berlusconiho.

Naučte se tedy vstávat brzy.

K včasnému vstávání nám může dopomoci:

  1. Motivace. Může to být jakýkoli druh motivace, počínaje konstatováním, že jinak za den nestihnu všechno, a konče touhou trávit více času s rodinou nebo vybavit všechny resty.
  2. Včasné ulehnutí. Samozřejmě nemusíte následovat extrémní příklad George Bushe a spát v noci jen dvě hodiny; stačí jít na lůžko včas, kolem desáté večer, abyste spali alespoň sedm hodin.
  3. Nestimulujte před spaním příliš mozek. Nejezte a neprovádějte před spaním fyzicky namáhavou činnost a zřekněte se také používání mobilního telefonu nebo sledování televize. Ložnice musí být „screen free zone".
  4. Probouzejte se v klidu. Nejlepší jsou moderní budíky, které budí jemně a postupně příjemnou hudbou a světlem.
  5. Spěte ve tmě. Pokud si chcete před spaním číst, je lépe tak dělat v jiné místnosti.
  6. Naše tělo si snadno může zvyknout na to, abychom se brzy ráno budili. Můžete se naučit být unavení v určitou večerní hodinu tak, že se každý den budíte o 15 minut dříve, až dosáhnete vytoužený čas.
  7. Omezte pití kávy a alkoholu. Alkohol narušuje klíčovou fázi spánku REM, a proto se cítíte ráno unavení, bez ohledu na to, jak dlouho jste spali.
  8. Ranní fyzická aktivita dodává energii po celý den. Pokud ji provádíme v poledne, přispívá k tomu, že půjdeme do postele v předem určený čas.

Sice výměnná fáze ze sovy na ptáče potrvá nějakou dobu, ale pokud se vybavíte trpělivostí, pak vše zvládněte a váš život tak bude efektivnější, zdravější a příjemnější. 

Napište nám

x