Emoční přežírání! Co to může znamenat?

Publikováno 11.04.2017

Znáte to: Opět nevíte, kam v kanceláři dřív skočit? Jedna role střídá druhou a vy nestíháte, šéf po vás stále něco chce a vy se tak dostáváte do stresu...

"Naštěstí", máte v šuplíku chipsy, bonbony nebo čokoládu. Tím pádem nepříjemné pocity jsou zažehnány, alespoň na chvíli se jich zbavíte díky jídlu a vám se uleví. A co ještě po příchodu domů ... Otevíráte ledničku, vytahujete z ní vše, co máte pod rukama a míříte před televizor. Bohužel se vám v práci totiž nedařilo. Podobný scénář se opakuje vždy, když jste smutná. Například z toho, jak se zachoval váš partner, jste naštvaná na kamarádku, která vás nechala "ve štychu". Jsou to vaše emoce, co vás nutí jíst. Máte pocit, že když je "zajíte" cítíte se lépe. To je ovšem jen klam na chvíli. Tento stav se nazývá „Emoční přežírání.“

Skutečnost, že emoce a jídlo spolu souvisí, je známá. A jisté míry je toto spojení zcela v pořádku (pokud konzumujete zdravé věci). Ale pokud při stresu nebo pocitech smutku automaticky sáhnete po fast foodu či sladkostech, to už v pořádku není. Skutečný hlad a hlad, který vyvolávají emoce, totiž po čase přestanete rozlišovat. A zbytečné kalorie se na vás lepí. To má za následek tloustnutí.

Zastavte toto přejídání dříve, než vás „položí" pohled na ručičku váhy. Pokud to opět na vás přijde, položte si otázky: „Proč jím? Jaké uspokojení pociťuji poté, co se najím? Jsem sytá?“ Pokud cítíte problém, pište si deník, ve kterém zaznamenáte, kdy během dne jíte, i co konzumujete. Pokud přijdete na to, že jíte vždy pod vlivem emocí, a ne ze skutečného hladu, je na místě „nastolení" přísné sebekázně. Pokud to nejde, je na čase vyhledat odborníka. Stres či smutek totiž netřeba zahánět jídlem, ale například fyzickou aktivitou.

Pokud se ve výše uvedených řádkách vidíte, pak se opravdu nad sebou zamyslete, milé dámy, jelikož to je krůček k tomu být obézní a jak dobře víte, obezita s sebou nese spousty negativních účinků na zdraví.

Napište nám

x